Amer Sports Oyj: IFRS 15 Myyntituotot asiakassopimuksista -standardin käyttöönotto

13.4.2018 klo 15.00

Amer Sports Oyj:
IFRS 15 Myyntituotot asiakassopimuksista -standardin käyttöönotto

Amer Sports on 1.1.2018 ottanut käyttöön uuden IFRS 15 Myyntituotot asiakassopimuksista -standardin. Standardin käyttöönoton vuoksi Amer Sports on oikaissut vuoden 2017 luvut. Amer Sports soveltaa IFRS 15 -standardia noudattaen täydellistä takautuvaa menetelmää.

IFRS 15 -standardin käyttöönotosta johtuvat pääasialliset oikaisut ovat:

• 24,1 miljoonan euron lisäys liikevaihtoon vuonna 2017
  • 0,5 miljoonan euron vähennys liiketulokseen vuonna 2017
  • 0,4 miljoonan euron vähennys tilikauden tulokseen vuonna 2017
  • 2,1 miljoonan euron vähennys taseen varoihin 31.12.2017
  • 0,5 miljoonan euron lisäys lyhytaikaisiin velkoihin 31.12.2017
  • 2,2 miljoonan euron kumulatiivinen vähennys kertyneisiin voittovaroihin 1.1.2017 sisältäen laskentaperiaatteiden yhtenäistämisestä ja harmonisoinnista johtuvan oikaisun

IFRS 15 -standardin vaikutukset konsernin tuloslaskelmaan, laajaan tuloslaskelmaan, taseeseen ja rahavirtalaskelmaan sekä liikevaihtoon toimintasegmenteittäin ja markkina-alueittain ja liiketulokseen toimintasegmenteittäin ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä on esitetty liitteessä.

Oikaistuja taloudellisia tietoja ei ole tilintarkastettu.

IFRS 15 Myyntituotot asiakassopimuksista: Uusi standardi määrittelee tuotteiden ja palveluiden tulouttamis- ja kirjaamiskäytännön viisivaiheisen mallin avulla, jota sovelletaan kaikkiin asiakkaiden kanssa tehtäviin sopimuksiin. Myynti kirjataan siihen arvoon, joka heijastaa korvausta, jonka yritys odottaa saavansa asiakkailtaan, kun määräysvalta siirtyy joko ajan kuluessa tai yhtenä ajankohtana. IFRS 15 korvaa tuloutusstandardit ja -tulkinnat, kuten IAS 11 Pitkäaikaishankkeet, IAS 18 Tuotot ja IFRIC 13 Kanta-asiakasohjelmat. Amer Sports soveltaa IFRS 15 -standardia noudattaen täydellistä takautuvaa menetelmää. Takautuvasta menetelmästä johtuva kumulatiivinen vaikutus raportoidaan oikaisemalla kertyneiden voittovarojen avaavaa tasetta aikaisimmalla esitettävällä vertailukaudella, joka Amer Sportsilla on 1.1.2017 alkava tilikausi. Standardin käyttöönotosta johtuvat keskeiset muutokset ovat seuraavat:

(I) Päämies vs. agentti -tilanteet
Amer Sports tarjoaa rahtipalveluita kaikissa liiketoimintasegmenteissään ja asennuspalveluita Fitness-liiketoiminnassaan. Amer Sports on aiemman käytännön mukaisesti netottanut rahtipalveluista ja vastaavasti asennuspalveluista saamansa tuotot vastaavien kulujen kanssa. Koska Amer Sportsilla on päävastuu rahti- ja asennuspalveluiden tuottamisesta ja hinnoittelusta käyttäen kolmansia osapuolia vain palveluiden toimittamiseen, toimii Amer Sports päämiehenä. Tästä johtuen rahti- ja asennuspalveluiden tuotot ja kulut raportoidaan bruttomääräisinä. Muutos kasvattaa liikevaihtoa, joka kumoutuu myytyjen suoritteiden hankintamenon vastaavalla kasvulla vaikutuksen liiketulokseen ollessa nolla.

(II) Määräysvallan siirtyminen
IFRS 15:n myötä määräysvallan siirtymiseen liittyvien tarkentuneiden vaatimusten johdosta Amer Sports on harmonisoinut ja tarkentanut laskentaperiaatteitaan ja -käytäntöjään. Harmonisoinnista johtuva vaikutus tilinpäätökseen ei ollut merkittävä vuonna 2017.

(III) Muut IFRS 15 -osa-alueet
Muut Amer Sportsin liiketoimintaan soveltuvat identifioidut IFRS 15 -osa-alueet ovat alennukset, myydyt tuotteet joilla on palautusoikeus, kanta-asiakasohjelmat, asiakkaiden käyttämättömät lahjakorttioikeudet ja pidennetyt maksuajat. Kaikkien näiden edellä mainittujen IFRS 15 -osa-alueiden tuloslaskelmavaikutus oli vähäinen vuonna 2017.

Jussi Siitonen, talous- ja rahoitusjohtaja