Amer Sports päivittää strategiansa

5.9.2018 klo 19.00

Amer Sports päivittää strategiansa

Tavoitteena kestävän kannattavan kasvun ja valittujen kiihdytysalueiden edelleen jatkaminen sekä portfolion kehittäminen kohti nopeampaa kasvua, korkeampaa kannattavuutta ja parempaa pääomatehokkuutta

Amer Sports Oyj on päivittänyt strategiansa. Yhtiö jatkaa kestävän kannattavan kasvun ajamista jatkaen samalla asusteiden ja jalkineiden, oman vähittäiskaupan, Kiinan ja Yhdysvaltojen liiketoimintojen sekä digitalisoitumisen kiihdyttämistä. Jatkossa yhtiö vauhdittaa muutosta kohti nopeampaa kasvua, korkeampaa kannattavuutta ja parempaa pääomatehokkuutta integroimalla hankkimansa Peak Performancen liiketoiminnan ja fokusoimalla portfoliotaan asettamalla Mavicin pyöräilyliiketoiminnan strategiseen arviointiin. Tällä hetkellä Mavicin osuus konsernin liikevaihdosta on noin 3,5 %.

Keskipitkällä aikavälillä yhtiö saattaa päätökseen Fitness- ja Urheiluinstrumentit-liiketoimintojen käynnissä olevat strategiajaksot. Tällä hetkellä molemmat liiketoiminnot kasvavat vahvasti ja parantavat suoritustaan pääsääntöisesti yhtiön strategisten investointivalintojen mukaisesti. Kyseisten yksiköiden menestyksen vakiintuessa ja niiden kasvaessa kohti tavoitteiden mukaista skaalaansa Amer Sports arvioi niiden pitkän aikavälin strategisia vaihtoehtoja, mukaan lukien vaihtoehtoa toimia itsenäisinä yksiköinä.

Yhtiön taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan:

• Liikevaihto: noin viiden prosentin orgaaninen, valuuttaneutraali vuosikasvu
  • Tulos: Vuosittainen liiketuloksen kasvu (ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä) enemmän kuin liikevaihdon kasvu
  • Rahavirta: Vapaa rahavirta vähintään 80 % nettotuloksesta
  • Taserakenne: Vuoden lopun nettovelka/käyttökate -suhdeluku korkeintaan 3

Amer Sportsin toimitusjohtaja Heikki Takala:

“Olemme jatkaneet kestävää kannattavaa kasvua ja vakaata arvonluontia. Strategiamme on osoittanut toimivuutensa: olemme edelleen jatkaneet toimintamme parantamista ja fokusoitua transformaatiota. Yhtiön profiili on nyt entistä houkuttelevampi erityisesti asusteiden ja jalkineiden, oman vähittäiskaupan sekä Kiinan painoarvon kasvaessa portfoliossamme parantaen arvonluontiamme.

Jatkamme toimivan strategiamme ajamista samalla kun kiihdytämme portfoliomuutostamme kohti nopeampaa kasvua, korkeampaa kannattavuutta ja parempaa pääomatehokkuutta. Nyt vauhditamme asusteiden liiketoimintaa Peak Performancen hankinnan myötä ja samalla tarkastelemme mahdollisuuksia fokusoida portfoliotamme asettamalla Mavicin pyöräilyliiketoiminnan strategiseen tarkasteluun. Seuraavaksi viemme suotuisasti kehittyvien Fitness- ja Urheiluinstrumentit-liiketoimintojen käynnissä olevat strategiajaksot päätökseen ja selvitämme tässä yhteydessä strategiset vaihtoehdot näiden liiketoimintojen potentiaalin maksimoimiseksi.

Päivitetyn strategiamme myötä uskomme jatkavamme vahvaa suoritusta sekä houkuttelevaa arvonluontia.”

NÄKYMÄT VUODELLE 2018 ENNALLAAN

Vuonna 2018 Amer Sportsin liikevaihdon vertailukelpoisin valuutoin sekä liiketuloksen ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä odotetaan kasvavan vuodesta 2017. Tukkukauppamarkkinan epävakaudesta johtuen kasvun ja parannusten odotetaan vaihtelevan vuosineljännesten välillä. Yhtiö panostaa pysyvään, kannattavaan kasvuun keskittyen viiteen painopistealueeseensa (asusteet ja jalkineet, oma vähittäiskauppa, Kiina, Yhdysvallat sekä digitaaliset laitteet ja palvelut) ja jatkaa samalla kuluttajalähtöistä transformaatiotaan.

PÄÄOMAMARKKINAPÄIVÄ 6.9.2018

Amer Sports järjestää pääomamarkkinapäivän Helsingissä huomenna 6.9.2018 klo 9.00 alkaen. Tilaisuudessa Amer Sports esittelee päivitettyä strategiaa tarkemmin.

Suora webcast-lähetys: https://amersports.videosync.fi/2018-09-06-cmd

Samppa Seppälä, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 050 568 0533

Amer Sports (www.amersports.com) on urheilualan yhtiö, jonka kansainvälisesti tunnettuja tuotemerkkejä ovat Salomon, Arc’teryx, Peak Performance, Atomic, Mavic, Suunto, Wilson ja Precor. Amer Sports tarjoaa teknisesti edistyksellisiä urheiluvälineitä, jalkineita ja asusteita, jotka parantavat urheilusuoritusta ja lisäävät urheilusta ja ulkoilusta saatavaa nautintoa. Yrityksen toimintaa tasapainottavat monipuolinen laji- ja tuotevalikoima sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla. Amer Sportsin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä (AMEAS).