Amer Sports vauhdittaa asusteiden kasvua hankkimalla ikonisen Peak Performance -brändin

30.4.2018 klo 09.07

Amer Sports Oyj on hankkinut Peak Performance AB:n koko osakekannan ja yhtiön liiketoiminnan tanskalaiselta muotiyritys IC Groupilta. Tukholmassa Ruotsissa sijaitseva Peak Performance on johtava korkeatasoinen urheilumuotibrändi, jonka liikevaihto oli 1 079 miljoonaa Tanskan kruunua (noin 145 miljoonaa euroa) ja liikevoitto 123 miljoonaa Tanskan kruunua (noin 16,5 miljoonaa euroa) viimeksi raportoidun 12 kuukauden aikana. Yrityskaupan myötä Peak Performancen noin 300 työntekijää siirtyvät Amer Sports -konsernin palvelukseen.

Yritysoston kauppahinta on 1 900 miljoonaa Tanskan kruunua (noin 255 miljoonaa euroa), ja transaktio rahoitetaan Amer Sportsin kassavaroilla ja pankkirahoituksella. Yrityskauppa arvioidaan saatavan päätökseen kesän 2018 aikana, ja sen edellytyksenä ovat tavanomaiset viranomaishyväksynnät. Hankinnan arvioidaan tuottavan yli 10 miljoonan euron suuruiset vuotuiset synergiaedut, jotka toteutuvat täysimääräisinä muutaman seuraavan vuoden kuluessa. Yritysostolla on vähäinen positiivinen vaikutus Amer Sportsin vuoden 2018 taloudelliseen tulokseen riippuen hankinnan päätökseen saamisen lopullisesta ajoituksesta.

Peak Performancella on vahva asema Pohjois- ja Keski-Euroopan markkinoilla, ja brändi on hyvin tunnettu myös Euroopan ulkopuolella. Hiihtoasuista aloittanut Peak Performance on kehittynyt tasapainoiseksi urheiluvaatebrändiksi, jolla on ympärivuotinen tuotetarjonta ja joka hyödyntää suorituksen inspiroiman muotikulttuurin voimakasta globaalia markkinakasvua. Brändin myynnistä yli 40 prosenttia koostuu naisten asusteista ja noin 45 prosenttia yhtiön omasta kuluttajakaupasta.

“Strategiamme mukaisesti vauhditamme asusteliiketoimintaamme ja suoraa kuluttajamyyntiämme hankkimalla ruotsalaisen Peak Performancen, joka on ikoninen, korkeatasoinen ulkovaate- ja streetwear-brändi. Peak Performance erottuu persoonallisesti nykyisestä brändiportfoliostamme, ja se on vahva tekijä urheilumuodissa. Lisäksi merkittävä osuus yhtiön liikevaihdosta koostuu naistenvaatteista ja myynnistä suoraan kuluttajille. Tällä yritysostolla otamme tärkeän edistysaskeleen kohti pidemmän ajan tavoitettamme ohittaa 1,5 miljardin euron liikevaihto asusteissa ja jalkineissa”, kommentoi Amer Sportsin toimitusjohtaja Heikki Takala.

Amer Sportsin taloudellisena neuvonantajana yrityskaupassa on toiminut SEB Corporate Finance ja juridisena neuvonantajana Accura.

Amer Sports järjestää englanninkielisen puhelinkonferenssin sijoittajille, analyytikoille ja medialle tänään klo 14.00. Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 8171 0483, koodi 44488344#. Konferenssia voi myös seurata suorana lähetyksenä osoitteessa https://amersports.videosync.fi/info-30042018.

Ääni- ja tekstitallenne konferenssista ovat saatavilla myöhemmin. Äänitallenteen numero on 09 9817 10498, koodi 696960#.

Lisätietoa Peak Performancesta: www.peakperformance.com

IC Group A/S on tanskalainen pörssilistattu konserni, joka muodostettiin vuonna 2001 yhdistämällä Carli Gry International A/S ja InWear Group A/S. Portfolioyhtiönä IC Group luo arvoa korkealuokkaisten brändien aktiivisena omistajana. Yhtiön liikevaihto oli 2,7 miljardia Tanskan kruunua tilivuonna 2016/17. Konsernin palveluksessa on yli 1 000 työntekijää, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista vaateyhtiöistä.

Samppa Seppälä, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 050 568 0533