Amer Sports Oyj: Kaksi uutta osakepohjaista kannustinjärjestelmää avainhenkilöille

17.12.2015 klo 17.15

Amer Sports Oyj:n hallitus on päättänyt kahdesta uudesta konsernin avainhenkilöiden osakepohjaisesta kannustinjärjestelmästä. Uusien järjestelmien tarkoituksena on yhdistää omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi sekä sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyiset yhtiön osakkeiden omistukseen perustuvat palkkiojärjestelmät.

Suoriteperusteinen osakepalkkiojärjestelmä (Performance Share Plan)

Uudessa suoriteperusteisessa osakepalkkiojärjestelmässä on kuusi ansaintajaksoa, kalenterivuodet 2016, 2017 ja 2018 ja kalenterivuodet 2016-2018, 2017-2019 ja 2018-2020. Yhtiön hallitus päättää ansaintajakson ansaintakriteerit, tavoitteet ja osallistujat kunkin ansaintajakson alussa. Mahdollinen palkkio ansaintajaksolta 2016 perustuu konsernin liiketulokseen (EBIT) ja liikevaihtoon ja ansaintajaksolta 2016-2018 osakkeen kokonaistuottoon.

Järjestelmään osallistuminen ja palkkion saaminen järjestelmän perusteella edellyttävät, että avainhenkilöt ostavat yhtiön osakkeita. Avainhenkilöt saavat palkkiona osakkeita kun osakkeiden ostoedellytys on täytetty.

Mahdolliset palkkiot ansaintajaksoilta maksetaan osittain yhtiön osakkeina ja osittain rahana. Rahaosuus vastaa palkkiosta avainhenkilölle aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja. Ansaintajaksoilta 2016, 2017 ja 2018 maksettuja osakkeita ei saa luovuttaa sitouttamisjaksojen aikana, jotka päättyvät 31.12.2018, 31.12.2019 ja 31.12.2020.

Suoriteperusteisen osakepalkkiojärjestelmään kuuluu noin 250 henkilöä, mukaan lukien konsernin johtokunnan jäsenet. Suoriteperusteisen osakepalkkiojärjestelmän perusteella maksettavat nettopalkkiot ovat yhteensä enintään 1 100 000 Amer Sports Oyj:n osaketta.

Ehdollinen osakepalkkiojärjestelmä (Restricted Stock Plan)

Uudessa ehdollisessa osakepalkkiojärjestelmässä on kolme ansaintajaksoa, kalenterivuodet 2016, 2017 ja 2018. Ehdollisessa osakepalkkiojärjestelmässä palkkio on sidottu työsuhteen voimassaoloon. Yhtiön hallitus päättää järjestelmän osallistujat kunkin ansaintajakson alussa. Mahdolliset palkkiot ansaintajaksoilta maksetaan osittain yhtiön osakkeina ja osittain rahana. Rahaosuus vastaa palkkiosta avainhenkilölle aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja. Osakkeita ei saa luovuttaa sitouttamisjaksojen aikana, jotka päättyvät 31.12.2018, 31.12.2019 ja 31.12.2020.

Ehdollisen osakepalkkiojärjestelmän kohderyhmään kuuluu noin 50 henkilöä, mukaan lukien konsernin johtokunnan jäsenet. Ehdollisen osakepalkkiojärjestelmän perusteella maksettavat nettopalkkiot ovat yhteensä enintään 200 000 Amer Sports Oyj:n osaketta.

Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Päivi Antola, puh. 020 7122 537

Amer Sports (www.amersports.com) on urheilualan yhtiö, jonka kansainvälisesti tunnettuja tuotemerkkejä ovat Salomon, Wilson, Atomic, Arc’teryx, Mavic, Suunto ja Precor. Amer Sports tarjoaa teknisesti edistyksellisiä urheiluvälineitä, jalkineita ja asusteita, jotka parantavat urheilusuoritusta ja lisäävät urheilusta ja ulkoilusta saatavaa nautintoa. Yrityksen toimintaa tasapainottavat monipuolinen laji- ja tuotevalikoima sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla. Amer Sportsin osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä (AMEAS).