Amer Sports Oyj:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2015

22.10.2015 klo 13.00

Amer Sports Oyj:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2015

HEINÄ-SYYSKUU 2015

• Liikevaihto 713,7 milj. euroa (heinä-syyskuu 2014: 645,8). Vertailukelpoisin valuutoin liikevaihto kasvoi 5 %. Yrityskaupat pois lukien liikevaihto kasvoi 4 %.
  • Bruttokate 47,0 % (44,7).
  • Liiketulos 103,5 milj. euroa (87,6 ilman kertaluonteisia eriä).
  • Osakekohtainen tulos 0,59 euroa (0,49 ilman kertaluonteisia eriä).
  • Vapaa rahavirta -92,2 milj. euroa (-84,8).
  • Näkymät vuodelle 2015 ennallaan.

TAMMI-SYYSKUU 2015

• Liikevaihto 1 750,7 milj. euroa (tammi-syyskuu 2014: 1 523,4). Vertailukelpoisin valuutoin liikevaihto kasvoi 6 %. Yrityskaupat pois lukien liikevaihto kasvoi 5 %.
  • Bruttokate 45,9 % (44,4).
  • Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 128,1 milj. euroa (90,6). Kertaluonteiset erät olivat -8,0 milj. euroa (-19,5).
  • Osakekohtainen tulos ilman kertaluonteisia eriä 0,63 euroa (0,39). Osakekohtainen tulos oli 0,58 euroa (0,27).
  • Vapaa rahavirta -37,7 milj. euroa (-79,3).

NÄKYMÄT VUODELLE 2015
Vuonna 2015 Amer Sportsin liikevaihdon vertailukelpoisin valuutoin odotetaan kasvavan ja liikevoittomarginaalin ilman kertaluonteisia eriä paranevan vuodesta 2014 haastavista markkinaolosuhteista huolimatta. Yhtiö jatkaa panostamista asusteiden ja jalkineiden kasvuun, kuluttajalähtöisiin tuotteisiin ja markkinointiin, myynnin ja jakelun laajentamiseen sekä toiminnan tehokkuuteen.

AVAINLUVUT

Nettovelka/oma pääoma kauden lopussa 0,70 0,66 0,50
Henkilöstö kauden lopussa 7 981 7 606 7 630
Käytetty keskikurssi, EUR/USD 1,11 1,33 1,12 1,36 1,33

*) Kertaluonteiset erät ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia tapahtumia. Yleisimmin kertaluonteiset erät ovat myyntivoittoja, poikkeuksellisia alaskirjauksia, uudelleenjärjestely-varauksia ja rangaistusluonteisia maksuja. Kertaluonteiset erät eritellään, jos niillä on olennaista vaikutusta liiketulokseen.
**) Liiketoiminnan rahavirta – nettokäyttöomaisuusinvestoinnit (käyttöomaisuusinvestoinnit ja -myynnit)

TOIMITUSJOHTAJA HEIKKI TAKALA:
Jatkoimme kannattavaa kasvua kolmannella vuosineljänneksellä. Kasvua vauhdittivat jälleen Jalkineet, Asusteet, oma vähittäiskauppa sekä Kiina. Myös Pallopelit-liiketoiminta saavutti vahvan kannattavan kasvun terveemmällä pohjalla uuden strategiansa mukaisesti. Tänä vuonna myynnin jakautuminen eri vuosineljänneksille poikkeaa vuodesta 2014, Jalkineiden ja Asusteiden toimitushuipun sijoituttua vuoden kolmannelle neljännekselle ja Talviurheiluvälineiden ja Urheiluinstrumenttien toimitushuipun sijoittuessa vuoden viimeiselle neljännekselle. Fitneksessä keskityimme edelleen kannattavuuteen samalla kun valmistelimme kasvun vauhdittamista vuonna 2016 merkittävien uusien kasvuajureiden myötä, kuten heinäkuussa tehty toiminnallisten voimaharjoitteluvälineiden Queenax -yrityskauppa sekä Spinning-lisenssisopimuksemme.

Elokuussa julkaisimme uuden viisivuotisohjelman kannattavan kasvun kiihdyttämiseksi kohti vuotta 2020 erityisesti viidellä valitulla painopistealueella: asusteissa ja jalkineissa, Yhdysvalloissa, Kiinassa, omassa vähittäiskaupassa (omat myymälät sekä verkkokauppa) sekä digitaalisissa laitteissa ja palveluissa. Lisäämme jo nyt investointeja ja osaamista kiihdyttämisen mahdollistamiseksi. Esimerkkeinä tästä olemme vauhdittaneet uusien kauppojen avaamista, investoineet digitaalisiin tuotteisiin ja palveluihin ja rekrytoineet tärkeää osaamista, josta viimeisimpänä konsernin Chief Digital Officer. Näemme, että yhtiöllä on merkittäviä kasvumahdollisuuksia ja teemme nyt kaikkemme näiden toteuttamiseksi, uuden strategisen ohjelmamme viitoittamana.

LISÄTIETOJA:
Päivi Antola, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 712 2537

Englanninkielinen puhelinkonferenssi sijoittajille ja analyytikoille pidetään klo 15.00 alkaen. Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 6937 9543, koodi 3949676. Konferenssia voi myös seurata suorana lähetyksenä osoitteen www.amersports.com tai oheisen linkin kautta: http://edge.media-server.com/m/p/f6fczf45.

Ääni- ja tekstitallenne konferenssista ovat saatavilla myöhemmin samassa osoitteessa. Äänitallenteen numero on 09 2310 1650 ja koodi 3949676#.

TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2015
Amer Sportsin vuoden 2015 tilinpäätöstiedote julkistetaan keskiviikkona 3.2.2016 noin klo 13.00.

UUTISKIRJE SIJOITTAJILLE
Amer Sportsin uutiskirje sijoittajille on tilattavissa osoitteessa www.amersports.com/investors/subscribe.

NASDAQ OMX Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.amersports.com

Amer Sports (www.amersports.com) on urheilualan yhtiö, jonka kansainvälisesti tunnettuja tuotemerkkejä ovat Salomon, Wilson, Atomic, Arc’teryx, Mavic, Suunto ja Precor. Amer Sports tarjoaa teknisesti edistyksellisiä urheiluvälineitä, jalkineita ja asusteita, jotka parantavat urheilusuoritusta ja lisäävät urheilusta ja ulkoilusta saatavaa nautintoa. Yrityksen toimintaa tasapainottavat monipuolinen laji- ja tuotevalikoima sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla. Amer Sportsin osakkeet on listattu NASDAQ Helsingissä (AMEAS).