Amer Sports siirtyy seuraavaan vaiheeseen tehostamistoimenpiteissä pitkän tähtäimen kannattavan kasvun nopeuttamiseksi kohti vuotta 2020

24.7.2014 klo 12.50

Vuonna 2012 julkistetun tehostamisohjelman menestyksekkään toteuttamisen jälkeen Amer Sports siirtyy nyt tehostamisen seuraavaan vaiheeseen. Ensisijaiset tavoitteet ovat kannattavan kasvun aikaansaaminen Pallopelit-liiketoiminnassa sekä Amer Sportsin kasvun nopeuttaminen kohti vuotta 2020 erityisesti asusteissa, jalkineissa, omassa vähittäiskaupassa sekä digitaalisissa tuotteissa ja palveluissa. Ohjelma edesauttaa konserninlaajuisten mittakaavaetujen ja synergiahyötyjen saavuttamista sekä mahdollistaa resurssien jakamisen uudelleen keskeisille kasvualueille.

Tehostamisen tämä vaihe toteutetaan seuraavien 18-24 kuukauden aikana. Siihen liittyvät noin 60 miljoonan euron kertaluonteiset erät huomioidaan pääosin vuoden 2014 jälkimmäisen puolikkaan aikana. Kokonaiskustannuksista noin 25 milj. euroa tulee vaikuttamaan kassavirtaan.

Ohjelma on konserninlaajuinen ja keskittyy seuraaville alueille:

• Kannattavan kasvun aikaansaaminen Pallopelit-liiketoiminnassa, erityisesti Yksilöpallolajeissa, sisältäen heikosti kannattavien myyntien ja ydinliiketoimintaan kuulumattomien tuotelinjojen ja näihin liittyvän tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan lopettamisen sekä Wilson asuste- ja jalkineliiketoimintojen sekä myynnin ja jakelun uudelleenjärjestelyn.
  • Resurssien kohdistaminen tukemaan nopeampaa kasvua konsernin strategisilla kasvualueilla: asusteet, jalkineet, oma vähittäiskauppa sekä kuluttajien tavoittaminen digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kautta.
  • Synergiahyötyjen ja mittakaavaetujen edelleen lisääminen ja monimutkaisuuden sekä päällekkäisyyksien vähentäminen liiketoiminnoissa, maantieteellisillä alueilla, tukitoiminnoissa, toimipisteissä ja jaetuissa toiminnoissa.

Päivi Antola, johtaja, viestintä ja sijoittajasuhteet, puh. 020 712 2537

Amer Sports (www.amersports.com) on urheilualan yhtiö, jonka kansainvälisesti tunnettuja tuotemerkkejä ovat Salomon, Wilson, Atomic, Arc’teryx, Mavic, Suunto ja Precor. Amer Sports tarjoaa teknisesti edistyksellisiä urheiluvälineitä, jalkineita ja asusteita, jotka parantavat urheilusuoritusta ja lisäävät urheilusta ja ulkoilusta saatavaa nautintoa. Yrityksen toimintaa tasapainottavat monipuolinen laji- ja tuotevalikoima sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla. Amer Sportsin osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä (AMEAS).